حَضرَتِ آب

دل ما و صفای بارانت، از دعای تو سبز و سیرابیم ...... «و من الماء کل شئ حی» همه مدیون حضرت آبیم

ماجرای نیمروز

/ بازدید : ۴۱۶

هو اللطیف


پس مدتها سینما نرفتن، دیشب ماجرای نیمروز را دیدم. با یک بچه غرغرو در بغل (فیلم دیدن با دو بچه شیطان چیزی است شبیه به عملیات انتحاری!) و  ایستاده. مجموعا فیلم خوبی بود. نسبت به فیلم قبلی محمدحسین مهدویان که شاید صد پله بالاتر بود (اصلا ایستاده در غبار را دوست نداشتم. جز تکنیک جدید -که بهتر از آن را خودش در سریال "روزهای سرد زمستان" اجرا کرده بود- هیچ چیز جالبی برایم نداشت). اما این یکی خوش ساخت بود و قابل ارائه. به یکبار دیدنش که حتما می ارزد. بیشتر هم شاید. البته ایرادهای ساختاری و فرمیک اش کم نبودند به نظرم. مثلا دوربینش جالب نبود. بی معنا و سرگیجه آور. من دوست نداشتم لااقل. یا اشکالات روایی اش زیاد بود. اگرچه که تحقیقی نوشته شده بود. یا شخصیت پردازی. بزرگترین ضعفش (همچنان و به روال فیلم های ایرانی) همان فیلمنامه بود از دید من...

البته باید بقیه فیلم ها را هم ببینم اما تا آنجا که سواد من می رسد و با این شکل که من فیلم را دیدم بشود اظهار نظر کرد اگر بخواهم داوری های جشنواره فیلم فجر امسال را (با همین نگاه عوامانه و به عنوان یک مخاطب و نه بیشتر) به قضاوت بنشینم باید بگویم که جایزه طراحی لباس و صحنه را که حتما درست داده اند. من سایر فیلم ها را ندیده ام اما این فیلم در این موارد فوق العاده کار کرده بود. یک سر و گردن بالاتر از حمید نعمت الله در "وضعیت سفید" (اصلاح شد؛ ممنون از تذکر واصله). حمید نعمت الله در کنج خلوتی فضا سازی آن زمان را فراهم کرده بود و محمدحسین مهدویان، این فضاسازی را در وسط شهر انجام داده بود و به شکلی بسیار چشمگیر و مناسب.

 جایزه بهترین فیلم را هم می توانست بگیرد. سرجمعِ فیلم، سطح بالاتری از مجموع تک تک ارکانش داشت. یعنی که خوب جمع شده بود. دو نفر را هم از همین فیلم به عنوان کاندید نقش دوم مرد داشتیم که جایزه به هیچکدام نرسید و به نوید محمدزاده رسید. محمدزاده قاعدتا خیلی خوب بوده که جایزه را از دست این دو بازیگر در آورده است. باید منتظر ماند و آن فیلم را دید (که بعید است ببینم!).

اما راستش من تعجب کردم از کاندید شدن "مهرداد صدیقیان" برای بهترین بازیگر نقش اول مرد. می دانید؟ فیلم تقریبا اصلا بازیگر نقش اول مرد ندارد! این خودش یکی از ضعف های فیلم است. چیزی در حد همان نقش مکمل بازی کرده است. یک نقش مکمل نسبتا خوب و باکیفیت البته. چندان خوب بازی نکرده بود برای نقش اول. هیچ بروز بیرونی مناسبی از حالات یک آدم که دارد در درون خودش می جنگد و انتخاب می کند نمی بینیم. خنثی و کم اثر. یکی از باگ های فیلم به نظرم همین نقش اول کم مایه و درنیامده و ولو و رها در میان فیلم بود. اگرچه که منصفانه باید گفت که یک بخش مهمی از این ضعف برای فیلمنامه است و باز هم باید تاکید کرد که من فیلم های دیگر را ندیده ام و باید در مقایسه صحبت کرد اما بعید است انقدر بازی ها و ایفای نقش های نقشهای اول سایر فیلم ها بد بوده باشد که صدیقیان را کاندیدا کنند برای آن...

مجموعا من هم بهترین کارگردانی را به این فیلم نمی دهم (مگر اینکه واقعا هیچ فیلم قابل توجهی در این جشنواره نبوده باشد که بعید است) اما جایزه "بهترین فیلم" من هم (مثل جشنواره!) ممکن است به همین فیلم برسد!


:::

جای اینجور فیلم ها، یعنی فیلم هایی که برای ما نسل های بعد تر، فضای اول انقلاب را به این خوبی و با این فضا سازی خوب ترسیم کنند، خالی بود و هست هنوز. تاریخ این انقلاب خیلی قصه های درخشان تعریف نشده دارد. خیلی حرف های نزده دارد که باید بزند. خیلی حرف های شنیده نشده دارد. آنقدر فرازها و فرودهای پر حاشیه و چشم نواز و بصری دارد که سینماگران این مرز و بوم را (انقلابی و غیر انقلابی اش فرقی ندارد اگر کسی بخواهد "فیلم" خوب بسازد) در تمام دنیا چهره کند ... چرا فیلمی مثل "جدایی نادر از سیمین" (فروشنده را ندیده ام) که البته فیلم خوش ساخت اما سیاه و نچسبی بود، نمایشگر وضع سینمای ما باشد وقتی این همه قصه دیدنی و فوق العاده در متن این انقلاب می توان پیدا کرد؟

حیف که سواد سینمایی و قدرت به تصویر کشیدن سینماگران انقلابی و مهمتر از همه اینها توان قصه نوشتن سناریو نویس های خوب مان کم است.  چندتایی هم که هستند آنقدر زیر نگاه سیاست زده تنگ نظر ها و کوتاه بین ها مشت و مال دیده و ورز خورده اند که جای سالم توی روح و روانشان پیدا نمی شود... البته محمدحسین مهدویان استعداد بالایی از خودش نشان داده اما حالا حالاها باید کار کند تا بتواند جریان سازی کند گرچه که گامهایش را دارد خوب و بلند بر می دارد و امیدوارم که فیلمهای بهتر و بهتری از او ببینم.


۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
About Me
اینجا کسی می نویسد در "همه چیز" به "غایت" "ناتمام"...

+

دل ما و صفای بارانت، از دعای تو سبز و سیرابیم
«و من الماء کل شئ حی» همه مدیون حضرت آبیم

از زلال تو روشنیم ای آب، دل به دریا که می‌زنیم ای آب
موج در موج شرح دلتنگی ست، لب هر جوی اگر که بی‌تابیم

کی بتابی تو یک شبِ بی ابر، بر شبستان حوض کوچک‌مان؟
و ببینیم باز هم با تو، غرقِ تسبیح موج و مهتابیم

گفته پیری که از بلندی کوه، جویبار دل تو جاری شد
ما که یک عمر رفت و در خوابیم «مگر این چند روز دریابیم»

قاسم صرافان
آرشیو مطالب
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان